چرا مایکروسافت به دنبال خرید دیسکورد است؟

بر طبق گزارش‌ها، خرید دیسکورد توسط مایکروسافت ممکن است به زودی عملی شود. بر اساس وال‌استریت جورنال، این شرکت در حال «گفتگو‌هایی انحصاری» برای خرید دیسکورد است و ممکن است ماه آینده آن را به داشته‌های خود اضافه کند. این در حالی است که مایکروسافت به تازگی در خرید تیک‌تاک و و پینترست ناموفق بود. با اینکه این سه نرم‌افزار بسیار متفاوت هستند، یک ویژگی مشترک دارند: تمامی آنها نرم‌افزار‌هایی اجتماعی هستند.

دلیل میل مایکروسافت به خرید این نرم‌افزار‌ها این است که به غیر از اکس‌باکس،  هیچ خدمات بزرگی که جنبه‌‌ای اجتماعی داشته باشد ندارد، آن هم در حالی که رقبایش گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل همگی صاحب چنین مزیتی هستند. مایکروسافت البته شاهد این بوده که چطور گوگل یوتیوب را خریداری کرد و آن را به یکی از بزرگ‌ترین بستر‌های ویدئویی تبدیل کرد، اینکه چطور آمازون توییچ را خریداری کرد و از طریق آن صاحب عالم استریمینگ شد، فیسبوک چطور ایستاگرام و واتس‌آپ را خریداری کرد تا از طریق آن شیوهٔ ارتباط میلیون‌ها کاربر آنلاین را کنترل کند، و همچنین اپل چطور دنیای موبایل را با اپ استور صاحب شد.

مایکروسافت هم فضای اجتماعی مختص به خودش را می‌خواهد و دیسکورد می‌تواند بیش از ۱۴۰ ملیون کاربرد فعال ماهانه را (رقمی که مرتباً در حال افزایش است) در اختیار مایکروسافت قرار دهد، کاربرانی که شامل هزاران برنامه ساز یوتیوب و گیمر می‌شوند.

خرید دیسکورد توسط مایکروسافت

دیسکورد در کامپیوتر، موبایل و از طریق مرورگر در دسترس است.

 

اجتماعی از تولید‌کنندگان

ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیر عامل مایکروسافت، ماه گذشته در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت:« ده سال آینده زمان تولید محتوا است‌، اما به همان اندازه زمان مصرف محتوا هم است، و به همان اندازه زمان اجتماع‌هایی است که گرد محتوا به وجود می‌آیند. پس، تولید محتوا به تنهایی کامل نیست.» او ادامه داد:«درست است که ده سال گذشته زمان مصرف بوده است -بیشتر خرید می‌کنیم، بیشتر در اینترنت می‌چرخیم و بیشتر پشت هم سریال می‌بینیم- اما این مصرف بدون تولیدکننده امکان پذیر نبوده است.»

نادلا در اولین سال حضورش به عنوان مدیرعامل در مایکروسافت به سرعت توجه خود را بر تولید‌کنندگان و اجتماعات گذاشت. یکی از اولین خرید‌های او موجانگ(Mojang) بود که استدیوی سازندهٔ ماینکرافت است، بازی‌ای که ملیون‌ها نفر طرفدار دو‌آتشه دارد. همچنین نادلا پول زیادی را خرج به دست آوردن دیگر اجتماعات کرد و ۲۶ میلیارد برای لینکداین (LinkedIn) و هفت و نیم میلیارد برای گیت‌هاب (GitHub) پرداخت کرد.  گیت‌هاب در جلب علاقهٔ توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و به دست آوردن اجتماعی بزرگ نقشی کلیدی داشت، و لینکداین مایکروسافت را عمیقاً به دنیای تجارت متصل کرد و دسترسی به یک نمودار اجتماعی حرفه‌ای و پراهمیت را برای مایکروسافت مقدور کرد.

مایکروسافت به روشنی به دنبال اجتماعی بوده است که در آن تولید کنندگان از میان مصرف‌کنندگان به وجود آیند، اما نتوانسته است در مورد خرید تیک‌تاک و پینترست موفق باشد. همچین مایکروسافت شکست دیگری نیز داشته است؛ آنها چند سال پیش و وقتی نادلا به مدیرعامل تبدیل شد بیم(Beam) را خریداری کردند و در نهایت آن را به بخشی از خدمات استرمینگ میکسر(Mixer) تبدیل کردند. مایکروسافت تلاش داشت تا با توییچ رقابت کند اما به این دلیل که میکسر چندان مورد اقبال قرار نگرفت شکست خورد و در نهایت، سال گذشته میکسر را تعطیل کرد و بسیاری از استریمر‌های آن به فیسبوک گیمینگ(Facebook Gaming) نقل مکان کردند.

دیسکورد می‌تواند برای مایکروسافت به معنی به دست آوردن اجتماعی بزرگ و فعال باشد. نرم‌افزاری که اعضای آن بیشتر گیمر‌ها هستند و به پاتوقی اجتماعی برای نسل زد(Generation Z) تبدیل شده است  که به خصوص در طی دوران قرنطینه از آن برای ارتباط با دوستانشان استفاده می‌کنند. دیسکورد غالباً از اجتماعات خصوصی تشکیل شده است و هر روز شش میلیون و هفتصدهزار کاربر فعال دارد.  اجتماع بسیار بزرگی است و هفتاد‌وپنج درصد کاربران آن از خارج امریکای شمالی هستند.

همچنین، در خلال سالیان، به ابزاری حیاتی برای بسیاری تبدیل شده است. شخصاً، به شکلی روزمره، از آن برای ارتباط با دوستان، حضور در دورهم‌نشینی‌های دور از هم -که در آنها فیلم می‌بینیم یا بازی می‌کنیم- و غیره استفاده کرده‌ام. میلیون‌ها نفر از فورتنایت برای کنار هم بودن و بازی استفاده می‌کنند، و دیسکورد شیوهٔ اصلی این گروه‌ها برای صحبت کردن به هنگام بازی است.

دیسکورد ترکیبی از چت مدل اسلک(Slack)  و تماس‌های تصویری زوم(Zoom) است و قابلیتی منحصر به فرد برای وارد شدن ناگهانی به تماس‌های صوتی دارد. شما مجبور نیستید که از قبل، قرارِ تماس صوتی را با دوستانتان بگذارید یا برای آنها لینک بفرستید، شما صرفاً وارد کانال‌هایی صوتی می‌شوید که همیشهٔ خدا باز هستند.

خرید دیسکورد توسط مایکروسافت
                                                  چت بلافاصله و آسان دیسکورد موجب محبوبیت آن بین گیمر‌ها شده است.

اژور و دیسکورد

دو دلیل فضای اجتماعی و تولیدکنندگان، دلایلی روشن برای علاقهٔ مایکروسافت به خرید دیسکورد هستند، اما این علاقه دلیل دیگری نیز دارد. مایکروسافت می‌خواهد خدمات عمومی بزرگی برای اژور داشته باشند. مایکروسافت در این حیطه از رقبایی مانند خدمات وب آمازون (Amazon Web Services) عقب مانده است و این موضوع اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند اگر به یاد بیاوریم که دیسکورد بر پایهٔ گوگل کلاود دایر(Google Cloud) است. در اینجا مایکروسافت و گوگل باردیگر در رقابت سفت‌وسخت با یکدیگر قرار می‌گیرند و اگر مایکروسافت دیسکورد را به اژور انتقال دهد به موفقیت بزرگی دستیافته است.

مایکروسافت اخیراً ماینکرفت را نیز از خدمات وب آمازون به اژور انتقال داد، چند سال پیش هم آوت لوکِ آی‌او‌اس را از خدمات وب آمازون خارج کرده بود.  داشتن پلتفرمی بزرگ مانند دیسکورد، تیک‌تاک، یا پینترست در اژور، به نیروی فروشندگان بزرگ مایکروسافت اجازه می‌دهد سود‌دهی بیشتری دهد.

دیسکورد سوای کلاود هم برای مایکروسافت پتانسیل رشد می‌آورد. دیسکورد سال گذشته ۱۰۰ میلیون برای گسترش افق خود از فضایی صرفاً درگیر بازی، و جذب اجتماعات هنری، شبکه‌های ورزشی، باشگاه‌های تحصیلی و بسیاری دیگر اجتماعات اختصاص داد. این خیلی شباهت دارد با آنچه مایکروسافت می‌خواهد مایکروسافت تیمز(Microsoft Teams) را به آن تبدیل کند، آن هم بعد از اینکه نتوانست آنطور که می‌خواهد با اسکایپ به موفقیتی مشابه زوم دست یابد.

منبع: theverge

نویسنده بهزاد افشار
منتشر شده
دسته بندی ها اخبار مقاله
Views 1141
0

نظرات

بدون نظر ها

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت

نام کاربری:

کلمه عبور:


آخرین دیدگاه‌ها

سبد خرید

محصولات برتر

Dragon Age: Inquisition

۱۰۰,۰۰۰ تومان۱,۰۵۰,۰۰۰ تومان

Horizon Forbidden West

۲۰۰,۰۰۰ تومان۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان

Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles

۲۰۰,۰۰۰ تومان۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان

نماد اطمینان خرید