پایان همکاری انحصاری فیفا با EA

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، اعلام کرد که با همکاری انحصاری خود با EA سرانجام پایان خواهد داد و این شراکت بعد از حدود سی سال سرانجام به پایان خواهد رسید.

 

 

فیفا با انتشار ویدئوی جدیدی، برند خود با نام FIFAe و موسیقی جدید مربوط به مسابقات ورزش های الکترونیکی خود را به نمایش گذاشت و اعلام کرد که قصد دارد نگرش خود به ورزش های الکترونیکی را تغییر داده و فعالیت هایش در این زمینه که امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است را گسترش دهد. همچنین در ادامه اعلام کرده که برای رسیدن به این هدف همکاری با شرکت های مختلف لازمه انجام این کار است و دیگر فیفا نباید فعالیت خود در این زمینه مهم را به همکاری با یک شرکت محدود سازد. فیفا با ارائه مطلبی در وب سایت خود به موارد فوق اشاره کرد و همچنین با ارسال توئیتی در حساب رسمی FIFAe نیز بیان کرد که دنیای جدیدی در انتظار علاقمندان ورزش های الکترونیکی خواهد بود.

 

همکاری انحصاری فیفا با EA

 

مهم ترین مواردی که فیفا در مطلب منتشر شده در وب سایت رسمی خود در این رابطه اعلام کرده از این قرار است:

فیفا بسیار مشتاق و خوش بین به آینده خود در زمینه بازی و ورزش های الکترونیک است و قصد دارد بررسی جامع و استراتژیکی در زمینه بازار گیمینگ و تفریحات کامپیوتری انجام داده تا بتواند عملکرد خوبی در این عرصه داشته باشد

در آینده گیمینگ و ورزش های الکترونیکی که ذینفع آن فوتبال است، باید بیشتر از یک شرکت بازی سازی در آن همکاری داشته باشد و تمام فعالیت ها در این زمینه به یک شرکت محدود نشود.

حال این خبر و تصمیم فیفا به چه معناست؟ آیا قرار است انقلابی در بازی های کامپیوتری فوتبال رخ دهد؟ آیا بازی FIFA از بین خواهد رفت؟ در ادامه به بررسی کامل این موضوع می پردازیم.

تاریخچه همکاری فیفا و EA

شروع همکاری انحصاری فیفا و EA به حدود سی سال پیش بر می گردد، یعنی سال ۱۹۹۳، جایی که EA با امضای قرار دادی حق استفاده از اسم فیفا برای بازی های خود را بدست آورد و اولین بازی فوتبال خود با استفاده از اسم فیفا را تحت عنوان FIFA International Soccer برای کنسول بازی Sega Mega Drive عرضه کرد. این بازی فقط شامل تیم های ملی می شد و از اسامی واقعی بازیکنان در آن استفاده نشده بود. این شروع همکاری انحصاری فیفا و EA بود که در ادامه گسترش پیدا کرد و EA از نام رسمی جام جهانی، یعنی FIFA World Cup نیز در آینده برای برخی بازی های دیگر خود که به مناسبت جام جهانی آن سال منتشر شدند نیز استفاده کرد که اولین آن ها بازی World Cup 98 بود که با وجود سه بعدی شدن بازی فوتبال برای اولین بار در تاریخ، انقلابی در عرضه بازی های کامپیوتری فوتبال نیز به شمار می رود.

 

همکاری انحصاری فیفا با EA

 

این همکاری طولانی مدت و خاطره انگیز تا چند روز پیش ادامه داشت تا اینکه زمزه های خبرهای غیر رسمی مبنی بر پایان این همکاری در روز های گذشته به گوش رسید. طبق خبرهایی که همچنان به صورت رسمی از دو طرف ماجرا تایید نشده است، فیفا و EA بر سر تمدید قرارداد خود به توافق نرسیدند. طبق خبر منتشر شده ای از طرف نیویورک تایمز، برای امضای قرارداد جدید، ظاهرا فیفا درخواست رقم بیش از یک میلیارد دلار برای ۴ سال آینده را داشته است، رقمی که بیش از دوبرابر قرارداد فعلی این دو شرکت می باشد و این موضوع باعث شد که EA با این قرارداد موافقت نکند و همکاری این دو بعد از بیش از سه دهه، سرانجام به پایان خود برسد.

با پایان قرارداد انحصاری فیفا و EA چه خواهد شد؟

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که نتیجه این اتفاق چه خواهد بود و سرانجام بازی بسیار محبوب FIFA چه خواهد شد؟ آیا این بازی به پایان رسیده است؟ آیا دیگر شاهد بازی جذاب FIFA نخواهیم بود؟ آیا فروش بازی FIFA 22 که به تازگی عرضه شده متوقف خواهد شد؟ برای جواب سوال های خود در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

همکاری انحصاری فیفا با EA

خوب در ابتدا لازم است بدانید که هیچ اتفاقی برای بازی FIFA 22 نخواهد افتاد و این بازی تا پایان سال مثل همیشه به فروش و فعالیت خود ادامه خواهد داد. قرارداد فعلی فیفا و EA تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه دارد و هر تغییری بعد از این تاریخ رخ خواهد داد.

اولین و مهم ترین اتفاقی که پس از عدم امضای این قرارداد رخ می دهد، به احتمال زیاد تغییر نام این بازی است و مطمئن باشید که تولید بازی FIFA از سمت شرکت EA متوقف نخواهد شد. بازی FIFA پرفروش ترین بازی فوتبال در حال حاضر می باشد و امکان ندارد EA تولید آن را متوقف کند، ولی وقتی قراردادش با فیفا پایان یابد، دیگر نمی تواند از نام آن استفاده کند و مجبور خواهد بود نام دیگری برای بازی خود پیدا کند. همچنین به احتمال زیاد دیگر در آینده شاهد ساخت بازی های رسمی برای جام جهانی با عنوان FIFA World Cup از سوی شرکت EA نخواهیم بود.

همکاری انحصاری فیفا با EA

حالا سوال و نگرانی دیگری که برای شما طرفداران بازی محبوب FIFA ممکن است پیش بیاید این است که شاید در نسخه های بعدی این بازی دیگر شاهد استفاده از نام رسمی بازیکن ها و تیم ها نباشیم. اتفاقی که در گذشته در بازی های رقیب این شرکت یعنی PES شاهد آن بودیم و حتی در سال های گذشته دیدیم در خود بازی FIFA نیز اتفاق افتاد و به عنوان مثال نام باشگاه یوونتوس از این بازی حذف شد.

خوب در این رابطه نیز باید بگوییم که جای هیچ نگرانی ای وجود ندارد، چون قرارداد استفاده از نام باشگاه ها با قرارداد فیفا متفاوت است و در حال حاضر EA همچنان از تمامی قراردادهای لازم برای استفاده از نام باشگاه ها و لیگ ها برخوردار است و تغییری در روند آن ایجاد نخواهد شد.

همچنین استفاده از نام رسمی بازیکن ها هم ربطی به قرارداد با فدراسیون جهانی فوتبال ندارد، حق استفاده از این امتیاز مربوط به سازمان دیگری با نام FIFPRO می باشد که قرارداد EA با این سازمان نیز همچنان در جریان است و هیچ مساله ای از این بابت نیز پیش نخواهد آمد.

نکته های مثبت این ماجرا

حالا پس با عدم امضای این قرارداد چه اتفاق هایی خواهد افتاد؟ خوب علاوه بر اینکه دیگر EA نمی تواند از اسم رسمی فیفا برای بازی های خود استفاده کند، به احتمال بسیار زیاد آینده مسابقه های رسمی فیفا در زمینه ورزش های الکترونیکی نیز تغییر بزرگی خواهد کرد که در رابطه با آینده آن فعلا هیچ چیزی مشخص نیست. فقط می دانیم که تا به حال EA مسئول برگزاری این مسابقات بوده، ولی حالا این روند تغییر خواهد یافت و بازی های رسمی و مسابقات ورزش های الکترونیکی فیفا فقط محدود به EA نخواهد بود. همین حالا فیفا سایتی را تحت نام fifa.gg راه اندازی کرده و برای انجام مسابقات رسمی خود در این سایت مشغول ثبت نام است و قرار است فرمت این مسابقات با شکل هایی که در گذشته توسط EA برگزار می شد متفاوت باشد.

و آخرین و شاید مهم ترین نکته اینکه با تغییر نام بازی EA Sports FIFA، شاید آینده روشنی در انتظار بازی های کامپیوتری فوتبال باشد. با پایان این قرارداد دیگر انحصار شکسته خواهد شد و رقابت در این عرصه گسترش خواهد یافت  و این موضوع می تواند انقلابی در بازی های کامپیوتری فوتبال ایجاد کند. تا به حال تنها رقیب بازی FIFA، شرکت کونامی و بازی PES بود که جدیدا به eFootball تغییر نام داده و بازی جدیدی که ارائه کردن اصلا با استقبال خوبی مواجه نشده است. ولی باز شدن عرصه رقابت و امضا کردن قراردادی بین فیفا و شرکت دیگری غیر از EA می تواند آینده روشنی را برای بازی های کامپیوتری فوتبال رقم بزند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ در زیر می توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده پدرام واثق
منتشر شده
دسته بندی ها اخبار مقاله
Views 389
0

نظرات

بدون نظر ها

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت

نام کاربری:

کلمه عبور:


آخرین دیدگاه‌ها

سبد خرید

محصولات برتر

Dragon Age: Inquisition

۱۰۰,۰۰۰ تومان۱,۰۵۰,۰۰۰ تومان

Horizon Forbidden West

۲۰۰,۰۰۰ تومان۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان

Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles

۲۰۰,۰۰۰ تومان۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان

نماد اطمینان خرید